کد مطلب:369647 سه شنبه 3 اسفند 1395 آمار بازدید:414

نیایش چهارم
 . دعای آن حضرت است در درود بر پیروان پیامبران و تصدیق کنندگان ایشان




بارخدایا ، به آمرزش و خشنودی خود ، آن گروه از مردم روی زمین را یاد کن که پیروان پیامبران بودند و نادیده به پیامبریشان گواهی دادند ، به هنگامی که معاندان به دروغشان نسبت می دادند . آنان در هر زمان از عهد آدم تا محمد صلی الله علیه و آلهکه پیامبرانی مبعوث داشتی وراهنمایانی برانگیختی که پیشوایان هدایت بودند و سرداران اهل تقویبر آنان به تمامی سلام و درود بادبه پرتو حقایق ایمان شوق یاری رسولان داشتند .




بار خدایا ، به آمرزش و خشنودی خود ، اصحاب محمد را یاد کن ، بویژه آنان که حق صحبتش نیکو ادا کردند و در نصرتش دلیریها نمودندو به یاری او بر خاستند و به دیدار او شتافتند و اجابت دعوتش را بریکدیگر پیشی گرفتند . چون حجت رسالت خویش به گوششان رسانید ، پاسخ قبول دادند و از زن و فرزند خویش برای اظهار دعوت اوبریدند و در تثبیت نبوتش با فرزندان و پدران خود پیکار کردند ، تا به وجود او پیروز شدند .




بار خدایا ، به آمرزش و خشنودی خود ، آن کسان را یاد کن که محبت او در دل داشتند و در بازار مودت او به تجارتی امید بستند که در آن زیان وکساد راه نیابد . و آن کسان را که چون چنگ در ریسمان ولای او زدند ، خاندان و عشیرت از ایشان بگسست و چون در سایه پیوند او آرمیدند ، خویشان پیوند از ایشان ببریدند .




بار خدایا ، آنچه را که آنان برای تو و در راه تو




واگذاشتند فراموش منمای و به خشنودی خویش خشنودشان فرمای ، زیرا که مردم را برای اعتلای دین تو گرد آوردند و همراه با رسول تو برای رواج آیین تو خلق را به سوی تو فرا خواندند . و به سزای آنکه از شهر و دیار خود و از میان قوم خویش مهاجرت کردند و امن و راحت خود به عسرت و تنگی بدل کردند ، پاداش نیکشان عطا فرمای . و نیز پاداش ده آن گروه ازستمدیدگان را که در راه نصرت دین خود بر شمارشان افزوده ای . بار خدایا ، تابعان اصحاب محمد را بهترین پاداش ارزانی دار؛آنان که به نیکی در پی اصحاب رفتند و می گویند : «پروردگار ما ، ما را وبرادران ما را که در ایمان بر ما پیشی گرفتند بیامرز . » (1) آنها به جانب ایشان آهنگ کردند و مقصد و مقصود آنان جستند و به شیوه آنان رفتندو در دلشان شائبه تردید پدید نیامد تا از راهشان منحرف سازد یا درپیروی آثار ایشان خلل آورد و از اقتدا به فروغ تابناک هدایتشان بازدارد ، بلکه همواره پشتیبان و یاور آنان باشند ، آیین ایشان را پیروی کنند و به فروغ هدایتشان راه جویند و همرأی و همپیمانشان بوند وآنچه از ایشان بشنوند به دروغ نسبت نکنند .




بار خدایا ، بر تابعان و زنان و فرزندانشان و هر که از ایشان مطیع فرمان تو باشد ، از امروز تا روز باز پسین درود بفرست؛درودی که به برکت آن ، ایشان را از نافرمانی خود بازداری و باغهای بهشت به رویشان گشاده گردانی و از کید شیطانشان نگه داری .




و چون در کاری نیک از تو مدد خواهند ، یاریشان کنی و از




حوادث روزان و شبانمگر آنچه خیرشان در آن باشدحفظ کنی و امید به لطف و کرم خویش در دل آنان پدید آوری و چنان کنی که به آنچه در نزدتوست آزمند گردند و در آنچه دیگر بندگان در دست دارند تهمت رواندارند . تا آنان را چنان بازگردانی که به سوی تو بگروند و از تو بیم کنند ، و به فراخیها و خواسته های این جهان زودگذر بی میلشان کنی وشوق عمل برای ثواب آن جهانی و آمادگی برای پس از مرگ را دردلشان اندازی و سختی و تلخکامی روزی را که جانها از بدنهاشان بیرون می آید بر آنها آسان کنی و از حوادث وحشتزای قیامت و سختی آتش دوزخ و عذاب جاوید آن معاف داری و به جایگاه امن و آرامش که پرهیزگاران راست روانه گردانی .